Шкідливі та небезпечні виробничі фактори у роботі водіїв

Біловодське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області інформує роботодавців та працівників підприємств про шкідливі та небезпечні фактори, що пов’язані з роботою водіїв.

Під час приймання на роботу усі працівники повинні бути проінформовані роботодавцем та ознайомлені під особистий підпис про умови праці на підприємстві, наявність на робочому місці, де вони будуть працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, можливі наслідки їхнього впливу на здоров’я та про права працівників на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства та колективного договору( ст.5, 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-XII).

Перебуваючи за кермом автомобіля постійними небезпечними факторами, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров’я України № 248 від 08.04.2014, що діють на водія є: шум, загальна вібрація, параметри мікроклімату, важкість і напруженість праці. Основними джерелами шуму в автомобілі є – двигун, вентилятор, ходова частина, випускні трубопроводи, система опалення кабіни, вітер, наявність шумового фону на дорозі.

Шум спричиняє шкідливий та небезпечний вплив на організм людини в цілому, насамперед, на центральну нервову систему. Він уповільнює реакцію водія на подразнення, знижує увагу, що призводить до підвищення вірогідності настання дорожньо-транспортних пригод. Під впливом шуму спостерігається почастішання пульсу, дихання, підвищення кров’яного тиску, знижується працездатність, в години відпочинку настає безсоння. Найбільш виражену і специфічну дію шум справляє на органи слуху. Для запобігання зниження і поглинання шуму необхідно застосовувати ефективні матеріали для обшивки кабіни.

Вібрація серед всіх видів механічних впливів – найбільш небезпечна, вона викликає порушення фізіологічного та функціонального стану людини. Загальну вібрацію за джерелом її виникнення поділяють на:
– транспортну, котра виникає внаслідок руху по дорогах;
– транспортно-технологічну;
– технологічну, що впливає на операторів стаціонарних машин або передається на робочі місця, які не мають джерел вібрації.

Рівень вібрації залежить від швидкості руху, конструктивних особливостей сидіння та ходової частини, якості дорожнього покриття. Щоб зменшити вплив вібрації на водія необхідно установлювати кабіни на спеціальні віброізолятори, використовувати більш досконалі системи сидіння водія.

Показники мікроклімату в кабіні залежать від конструктивних особливостей – герметичності кабіни, розміщення двигуна, його теплоізоляції, а також від якостей матеріалів, використаних в оснащенні кабіни, функціювання систем вентиляції і опалювання. Для забезпечення відповідних вимог щодо мікроклімату проводять такі заходи:
– відповідно до пори року кабіна водія обладнується або системою вентиляції або системою обігріву;
– застосування сучасними системами кондиціювання та очищення повітря;
– поліпшення герметизації та теплоізоляції кабіни.

Напруженість праці водія викликана високим рівнем нервово-емоційної напруги, яка обумовлена особистим ризиком, відповідальністю за безпеку інших учасників руху. Це призводить до перевтоми та погіршення стану здоров’я.

Для поліпшення умов праці та зниження захворюваності водіїв, на підприємствах удосконалюється система організаційних, санітарно – профілактичних заходів. З цією метою роботодавці посилюють контроль за дотриманням правил технічної експлуатації і обслуговування автомобілів, проведенням ремонтних і ремонтно-профілактичних робіт, підготовку автомобіля до виїзду на лінію, організовують роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку, здійснюють заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху, забезпечують виконання вимог законодавства з питань охорони праці, здійснюють організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечують їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням (стаття 18 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-111).

Санітарно – гігієнічні заходи включають проведення поточного санітарного нагляду. Водії мають бути забезпечені на робочому місці засобами особистої гігієни.

Лікувально – профілактичні заходи містять вимоги по проведенню попередніх і щорічних медичних оглядів. При прийнятті на роботу, а також у процесі трудової діяльності згідно з  «Положенням про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів», затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства внутрішніх справ України від 31 січня 2013 р. № 65/80 водії підлягають медоглядам. Медичний огляд є заходом, спрямованим на профілактику професійних, виробничо-обумовлених хвороб працівників, а також таких загальних хвороб, які можуть прогресувати через вплив шкідливих чинників виробничого довкілля.

Для здійснення безпечних та нешкідливих умов праці, збереження здоров’я та працездатності водіїв законодавством України передбачено певні заходи. Так, особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв, порядок його обліку встановлено у Положенні про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженому наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 7 червня 2010 р. № 340.

Для безпечного використання транспортних засобів передбачені «Правила охорони праці на автомобільному транспорті», затверджені наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 9 липня 2012 р. № 964, розділ ХІІІ .

Згідно з статтею 7 Закону України «Про охорону праці» водії мають право на пільги та компенсації, а саме:
– право на пенсію за віком на пільгових умовах;
– щорічні додаткові відпустки;
– доплати та надбавки за умови праці;
– інші пільги та компенсації, передбачені законодавством.

Роботи, пов’язані з управлінням транспортом, включено до Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, тому водії проходять щорічне спеціальне навчання і перевірку знань. З водіями проводять інструктажі з безпеки руху та охорони праці (вступний, первинний, перед рейсовий, повторний, позаплановий та цільовий) відповідно до вимог «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15.

Біловодське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області звертає увагу, як роботодавців, так і працівників, що виконання усіх профілактичних заходів сприяє поліпшенню стану здоров’я водіїв і, як наслідок – зниженню рівня травматизму на дорогах.

Страховий експерт з охорони праці сектору профілактики страхових випадків Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області – Сокирка О.І.                                 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here