Профілактика травматизму серед водіїв автотранспортних засобів через перевтому

Біловодське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області нагадує, що з початком збору сільськогосподарської продукції в нашому регіоні зростає інтенсівнисть руху вантажного транспорту. Збирання зернових культур тісно пов`язано з погодними умовами і може тривати безперервно декілька днів поспіль в денну і нічну зміну. Відповідно, водії вантажних автомобілів, які залучаються до перевезень сільськогосподарської продукції та керуванням зернозбиральними машинами та механізмами, працюють у напруженому режимі, подекуди понаднормово. Це призводить до перевтоми водіїв, яка при наявності інших несприятливих супутніх факторів  часто стає причиною  порушень  правил дорожнього руху, що, у свою чергу, веде до зростання рівня травматизму як серед водіїв, так і серед працівників, які знаходяться у робочій зоні техніки та рухомого складу.

Через це нагадуємо роботодавцям та працівникам про деякі особливості профілактики травматизму серед водіїв автотранспортних засобів через перевтому.

Праця водія являє собою поєднання фізичної і розумової роботи і вимагає від нього фізичної і психічної витривалості. При цьому людина не завжди знаходиться у належній фізичній формі і психічному стані.

Після декількох годин роботи з’являються перші ознаки втоми, які, однак, не завжди свідчать про збільшення небезпеки при управлінні автомобілем. Виникнення деякої втоми  є природнім. Але, якщо час роботи водія починає перевищувати встановлені норми, то кількість дорожньо-транспортних пригод збільшується.

 Профілактика втоми проводиться за кількома напрямками. Основними з них є:

  • забезпечення оптимальних мікрокліматичних  умов  в кабіні (температура, вологість, швидкість потоку повітря);
  • зниження рівня шуму і вібрації, шкідливих хімічних домішок у повітрі;
  • створення додаткових зручностей на робочому місці (правильна посадка за кермом та ін.);
  • зменшення зусиль, необхідних в процесі керування автомобілем, спрощення процесу управління;
  • раціональна організація праці та відпочинку.

Особливу увагу необхідно приділити питанню раціональної організації режиму праці водія.

Різні варіанти організації праці водія передбачають загальний місячний баланс робочого часу в 178 робочих годин. При п’ятиденному робочому тижні нормальна тривалість зміни визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності  з таким розрахунком, щоб загальна тривалість робочого часу за тиждень не перевищувала 41 годину. При шестиденному робочому тижні нормальна тривалість зміни не може перевищувати 7 годин в звичайні дні і 6 годин в передвихідні і передсвяткові дні.

Для забезпечення безпеки руху після 3 годин  роботи водію  потрібно  здійснити  15-хвилинну перерву і після трьох наступних годин безперервної роботи необхідно робити 30-хвилинну перерву для відпочинку. Щоденний міжзмінний відпочинок (перерва в роботі між закінченням однієї зміни і початком наступної зміни) повинен бути не менше подвійної тривалості роботи в попередню зміну. Щотижневий безперервний відпочинок при п’яти- або шестиденному робочому тижні повинен становити не менше 42 годин. Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при п’ятиденному робочому тижні встановлюється графіком роботи автотранспортного підприємства. Для забезпечення безперервної роботи рухомого складу допускається  надання водіям вихідних днів в різні дні тижня відповідно до графіка змінності. У дальні рейси, коли час знаходження за кермом перевищує 7 годин при  прямуванні в один бік, необхідно відправляти двох водії, які змінюють один одного за кермом.

Роботодавцю необхідно уважно контролювати дотримання працівниками графіку роботи та відпочинку, тому що, як показує практика, перевтома водіїв часто призводить до настання нещасних випадків на виробництві з тяжкими наслідками, великою кількістю постраждалих та значним пошкодженням матеріальних цінностей підприємств.

Завідувач сектору страхових експертів з охорони праці – страховий експерт з охорони праці Біловодського відділення УВД ФССУ у Луганській області Ковальов С.О.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here