Охорона праці при проведенні шиномонтажних робіт

Біловодське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області доводить до відома роботодавців, що роботи, пов`язані з монтажем, демонтажем і накачуванням шин автотранспортних засобів відносяться до робіт із підвищеною небезпекою (наказ Державного комітету України з нагляду за охороною праці України від 26.01.2005 № 15). До шиномонтажних робіт допускаються особи не молодше 18 років, які пройшли на підприємстві інструктажі, навчання та перевірку знань з питань охорони праці, надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також правил поведінки у разі виникнення аварії відповідно до «Типового положенням про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (НПАОП 0.00-4.12-05).

Відповідно статті 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-XII роботодавець зобов’язаний створити на кожному робочому місці, в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до вимог чинного законодавства та відповідно до статті 5 цього ж Закону – проінформувати працівника під розписку про умови праці та про наявність на його робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, можливі наслідки їх впливу на здоров’я та про права працівника на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до законодавства і колективного договору.

   Проведення шиномонтажних робіт повинно відповідати вимогам «Правил охорони праці на автомобільному транспорті» (НПАОП 0.00-1.62-12).

Технічне обслуговування та ремонт транспортних засобів повинно здійснюватися на спеціально відведених дільницях, робочих місцях (постах), які оснащені необхідним устаткуванням, пристроями, інструментом, приладами згідно з нормативно-технологічною документацією.

Кожний працівник до початку роботи повинен переконатись у безпечному стані свого робочого місця, перевірити справність запобіжних пристроїв, інструментів, механізмів, необхідних для виконання роботи.

Пристрої та інструменти, необхідні для виконання шиномонтажних робіт, повинні використовуватись за призначенням, їх слід розміщувати у легкодоступних місцях таким чином, щоб виключити можливість випадкового переміщення або падіння.

При виконанні шиномонтажних робіт можуть мати місце такі небезпечні і шкідливі виробничі фактори: виліт замкового кільця при накачуванні чи підкачуванні шини, розрив покришки при накачуванні шини, падіння вивішеної частини автомобіля, самовільний рух автомобіля, падіння робітників при відкручуванні чи закручуванні гайок кріплення коліс, падіння колеса чи шини, ураження електричним струмом, знижена температура повітря в холодний період року.

Перед зняттям колеса необхідно перевірити положення замкового кільця, ослабити затягнення гайок, автомобіль вивісити на спеціальному підйомнику або за допомогою іншого підйомного механізму. Під колеса, які не піднімаються, необхідно поставити спеціальні упори (колодки), а під вивішену частину автомобіля — спеціальні підставки (козелки).

Операції зі зняття, переміщення та встановлення коліс вантажного автомобіля, автобуса, причепа, напівпричепа масою понад 20 кг повинні бути механізовані (використовувати спеціальні візки, гайковерти тощо).

Перед демонтажем шини (з диска колеса) повітря із камери повинно бути повністю випущене.

Перед монтажем шини необхідно перевірити справність і чистоту ободу, диска колеса, бортового і замкового кілець, а також шини.

Замкове кільце при монтажі шини на диск колеса повинно надійно входити у виїмку ободу всією внутрішньою поверхнею.

Ободи і їх елементи не допускаються до монтажу при виявленні на них деформацій, тріщин, гострих кромок і задирок, іржі у місцях контакту з шиною, розроблення кріпильних отворів більше за допустимі розміри.

Накачування та підкачування знятих із транспортних засобів шин в умовах підприємства повинні виконуватись монтувальником шин тільки в запобіжних клітях (пристроях) або з використанням інших запобіжних пристроїв, що перешкоджають вильоту кілець і травмуванню працівників при розриві шини.

Під час накачування шин у дорожніх умовах необхідно використовувати переносні запобіжні пристрої, запобіжну вилку відповідної довжини та міцності або покласти колесо замковим кільцем униз.

Довжина шланга для накачування шин не повинна бути більша, ніж відстань від місця його приєднання на магістралі стиснутого повітря або повітророздавальної колонки до середини запобіжної кліті (пристрою).

Накачування шин слід вести у два етапи: спочатку до тиску 0,05 МПа (0,5 кг/см-2) з перевіркою положення замкового кільця, а потім, переконавшись, що кромка кільця міститься під бортом шини, — до максимального тиску, встановленого інструкцією.

Підкачування шин без демонтажу слід проводити, якщо тиск повітря в них знизився не більше як на 40% від норми і є упевненість, що правильність монтажу не порушена.

На дільниці накачування шин повинен бути установлений дозатор тиску повітря або манометр, що дозволяють регулювати величину тиску для різних шин, а також вивішується таблиця робочих тисків у шинах транспортних засобів, які експлуатуються на підприємстві.

Під час роботи з пневматичним стаціонарним підйомником для переміщення шин великого розміру необхідна обов’язкова фіксація піднятої шини стопорним пристроєм.

Не допускається:

– при демонтажі шини вибивати диск кувалдою (молотком);

– зняття одного зі здвоєних коліс з автомобіля без застосування домкрата, шляхом наїзду другого здвоєного колеса на предмет, що виступає;

– при накачуванні шини повітрям поправляти її положення на диску постукуванням;

– монтувати шини на диски коліс, що не відповідають розміру шин і якщо вони мають задирки та пошкодження, які перешкоджають монтажу;

– під час накачування шини або коли шина перебуває під тиском поправляти положення бортового та замкового кілець, бити по замковому кільцю молотком, кувалдою чи іншими предметами;

– накачувати шину більше норми, установленої заводом-виготовлювачем;

– перекочувати вручну колеса, диски та шини масою понад 20 кг;

– застосовувати при монтажі шини замкові та бортові кільця, що не відповідають цій моделі.

Біловодське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області наголошує, що виконання цих вимог працівниками значно знизить ризик виникнення травмонебезпечних ситуацій і, як наслідок, зведе до мінімуму вірогідність настання нещасних випадків на виробництві.

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here