Техніка безпеки під час технічного обслуговування та ремонту машин і обладнання

Техніка безпеки під час технічного обслуговування та ремонту машин і обладнання сільськогосподарського виробництва

Із початком весни в сільськогосподарському секторі активізуються виробничі процеси, які характеризуються інтенсивним використанням спеціальної техніки і різноманітних механізмів. З огляду на це велику частину травмонебезпечних робіт займає діагностика, обслуговування та ремонт сільськогосподарської техніки. Тому буде корисним нагадати керівникам підприємств та працівникам про безпечні методи роботи під час ремонту сільськогосподарської техніки.

Кожен ремонт техніки завжди починається з діагностики неполадок. При цьому потрібно виконувати  певні правила.

Перед діагностуванням машина (або транспортний засіб) повинна бути надійно загальмована й закріплена на посту діагностування від самовільного руху. Під час діагностування агрегатів з навісними, напівнавісними і причіпними машинами та робочими органами їх необхідно від’єднати від машини або опустити раму і робочі органи на спеціальні підкладки.  Під’єднувати діагностичні прилади до машини, а також здійснювати діагностичні операції, що не потребують її роботи, необхідно тільки при непрацюючому двигуні. Двигун машини для діагностування повинен запускатися тільки після вимкнення або переведення в нейтральне положення важелів управління робочими органами машин важелі КПП ВВП гідросистеми тощо. Під час робіт, пов’язаних із провертанням колінчастого й карданного валів, необхідно додатково перевірити вимикання запалювання, подачу палива, встановити важіль перемикання передач у нейтральне положення, звільнити важіль ручного гальма. Після виконання необхідних робіт слід увімкнути ручне гальмо і знову ввімкнути нижню передачу. Перед зняттям двигуна коробки передач заднього моста радіатора паливного баку та інших агрегатів і деталей, зв`язаних із системами охолодження, змащування та живлення двигуна, необхідно попередньо злити маслоохолоджувальну рідину і паливо в спеціальні резервуари, не допускаючи їх проливання. Під час випробовування форсунок паливної апаратури необхідно вжити заходів щодо запобігання можливому попаданню розпиленого палива на шкіру рук і в зону дихання працівників, які здійснюють діагностику. Діагностичні роботи великогабаритних машин, комбайнів, тракторів тощо, під час виконання яких тракторист і майстер-наладчик перебувають поза полем зору один одного, повинні проводитися за участю третього працівника, який бачить тракториста й майстра-наладчика та передає команди між ними. Під час діагностування машин не дозволяється перебування на посту діагностики осіб, які не беруть безпосередньої участі в процесі діагностування. 

За діагностикою йдуть складально-розбиральні та слюсарні роботи, під час яких потрібно виконувати наведені нижче вимоги.

Машини перед ремонтом повинні бути очищені від бруду технологічного продукту, вимиті й висушені, а паливо, масло, охолоджувальні і технічні рідини – злиті. 

Розбирання і складання машин, агрегатів і вузлів виконують на спеціально відведених для цього майданчиках або місцях із використанням засобів механізації підіймально-транспортних механізмів відповідної вантажопідйомності і підставок достатньої міцності. Під час обслуговування машин на підйомнику, гідравлічному, електромеханічному механізмі або пульті його управління повинна бути вивішена табличка з написом: «Не чіпати – під машиною працюють люди». Під час ремонту й обслуговування машин із високим розміщенням вузлів і деталей працівники повинні бути забезпечені драбинами-стрем’янками із шириною сходинок не менше 150 мм. Застосовувати приставні драбини не дозволяється. Від’єднані нестійкі або довгомірні складові частини машин розміщуються на спеціальних підставках чи стелажах. Роботи під піднятим кузовом машини необхідно виконувати тільки при фіксуванні його упором. Зняття та установку підпружинених деталей виконують спеціальними знімачами, які виключають викид підпружинених деталей. Запресовування і випресовування втулок підшипників та інших деталей з натягом виконують за допомогою спеціальних пристроїв – пресів або молотків із мідними бойками. Для перевірки збігу отворів повинні використовуватися спеціальні оправки. Перевіряти збіг отворів пальцями не дозволяється.

У процесі ремонту машини повинні перевірятись та при виявленні несправностей відновлюватись вузли й деталі, що впливають на безпеку праці, а саме:

– каркаси й панелі кабін, їх ущільнювачі;

– контрольно-вимірювальні й освітлювальні прилади;

– система гальм;

– світлова та звукова сигналізація;

– блокування запуску двигуна з увімкненою передачею;

– захисні огородження, захисні кожухи небезпечних місць;

– вентиляція та кондиціювання;

– видаляються масляно-грязеві плівки з внутрішніх панелей кабін.

Біловодське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області нагадує працівникам і роботодавцям, що виконання правил безпеки зводить до мінімуму вірогідність настання нещасних випадків на виробництві.

Завідувач сектору-страховий експерт з охорони праці Ковальов С.О.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *